Nyhedsbrev september 2018
Nyt gårdlaug og generalforsamling
Gårdlaugets årlige ordinære generalforsamling blev afholdt i juni, referat er vedlagt dette nyhedsbrev. Signe og Signe er vores to nye medlemmer i bestyrelsen og vi er glade for at byde dem velkommen. Kasper, Henrik, Jesper og Ditte er genvalgt til bestyrelsen. Med det nye gårdlaug er alle gårdens foreninger repræsenteret i gårdlauget, og det er vi meget glade for. Vi har sagt farvel til Inge, Maria og Jens og vi takker for deres arbejde for gårdlauget.
Gårdrenovering
Alle har sikkert bemærket at vi nu er godt i gang med anden fase af gårdrenoveringsprojektet. Vi har afholdt to arbejdsdage før sommerferien, hvor rigtig mange deltog. Vi fik revet affaldsskuret ved boldburet ned og Tagtomat folkene er nu begyndt at bygge det nye skur. Der har desværre været ventetid på forskellige leverancer, hvilket har forsinket projektet, det er beklageligt men et problem i hele byggebranchen for tiden. Vi håber og forventer at skuret er helt færdigt inden udgangen af september.
Arbejdsdag og Rejsegilde
Vi vil meget gerne indbyde alle til arbejdsdag lørdag d. 29/9 kl. 10.00-15.00. Programmet ser ca. således ud: Fra 10.00-11-30: Beskæring og diverse andre opgaver. 11.30-12.00: Frokost. 12.00-15.00: Færdiggørelse af det nye skraldeskur sammen med TagTomat, samt rejsegilde. Det er naturligvis frivilligt at deltage, men vi har mange opgaver og håber på at mange vil være med.
Cykeloprydning
På arbejdsdagen vil vi sætte et tydeligt mærke på alle cykler i gården. De cykler der efter en måned stadig har et mærke på, vil blive afhentet af Kommunen og det vil blive undersøgt om de er meldt stjålet. Ellers vil de blive givet til et velgørende formål. Det er derfor ikke tilladt at tage cykler der henstår med mærke på.
Affaldsproblemer + storskrald flytter + Afskaffelse af flaskecontainer
Der er stadigvæk store problemer med rod i affaldsrummene. Vi beder alle om at påtale det, hvis de ser at containere bliver overfyldt. Vi modtager gerne henvendelser, også med billeder, når i ser problemer.
Når det nye affaldsskur står færdigt, vil storskrald blive flyttet hertil. Storskrald vil blive indrettet således, at det bliver nemmere at holde orden, og med et godt bytte-hjørne. Vi håber at alle vil hjælpe til med at holde orden i rummet.
Vi har i besluttet at afskaffe flaskecontaineren i gården. Dette fordi, at der er for mange problemer forbundet med tømning af den. Vi henviser i stedet til den offentlige flaskecontainer på Balders Plads.
Ændret gårdlaugsbidrag
Budgettet som blev præsenteret på generalforsamling 2018, indeholdt en forøgelse af gårdlaugsbidraget. Budgettet blev enstemmigt vedtaget ved generalforsamlingen. I kan læse mere herom i referatet fra generalforsamlingen. Ændringen skyldes to forhold 1) Vi vil gerne sikre os at næste fase af renoveringsprojektet kan igangsættes, således at vi også kan komme i gang med det næste affaldsskur. 2) Størrelsen på gårdlaugsbidraget har været uændret i ti år, og har derfor ikke fulgt med den generelle prisudvikling. Indtægterne harmonerer derfor ikke længere med de reelle udgifter.
Rotter
Rotter har været en stor plage i gården denne sommer, ligesom det har været i hele København i forbindelse med varmen. Der findes desværre ingen simple løsninger.
De rotter vi har i gården er strejf-rotter, som kommer ind fra gaden. De har altså hverken fast ophold eller yngler i gården. Gårdlauget er løbende i kontakt med Københavns Kommunes skadedyrs enhed. De kommer jævnligt i gården og lægger gift, og har også været rundt med hunde for at identificere omfanget af problemet. Det helt store problem er at de ikke spiser giften, for som rottefængeren siger vil de ”hellere spise pizza og kebab” hvilket de har adgang til, når affaldscontainerne fyldes for meget og ikke kan lukkes, eller når vi ikke er gode nok til at rydde op efter vores grillfester. Vi vil derfor gerne opfordre alle til at være opmærksomme på dette problem, og om nødvendigt også gerne hjælpe andre med at huske på det.
Vi har derudover taget en række initiativer til at bekæmpe rotterne, herunder f.eks: hyppigere oprydning i skralderum, vask/udskiftning af alle affaldscontainere, rottesikring af porten, blokering af mulige adgangsveje via huller i asfalt, samt rottesikring under legehuset i sandkassen hvor de gemte sig, og i den forbindelse udskiftning af sandet omkring legehuset, som kunne være forurenet af rotter. Det skal nævnes at risikoen for smitte fra rotterne er minimal. Smitterisikoen opstår ved kontakt med deres urin, som kan bære på virus. Rotterne urinerer med få dråber, og det fordamper hurtigt igen, særligt i den varme vi har haft.
Rotteproblemet synes igen at være aftagende, men hvis i ser rotter i gården har i pligt til selv at anmelde det til Københavns Kommune via deres hjemmeside, det er meget enkelt. Man må også meget gerne sende gårdlauget en mail, da vi på den måde bedre kan holde øje med problemets omfang.
Facebook og email
Facebooksiden ‘Baldersgården’, er udelukkende tænkt som en mulighed for at beboere i gården kan kommunikere internt med hinanden. Den skal IKKE opfattes som en kommunikationskanal hverken for eller til Gårdlauget, og der vil ikke blive svaret på henvendelser derigennem. Gårdlauget bruger udelukkende siden til at gøre opmærksom på arrangementer. Alle henvendelser til gårdlauget bedes foregå via mail på [email protected]. Der må forventes svartid.
Porten ved Baldersgade 72
Vi har for nylig fået porten efterset, repareret og sikret mod indbrud. Vi har i en lang periode haft problemer med affaldssamlere, som nemt kunne komme ind i gården, da porten kunne åbnes uden nøgle. Den øgede sikring medfører, at man nu skal åbne porten både foroven og forneden hvis man skal ind med en stor cykel. Inden længe vil låsecylinderen også blive udskiftet. I tilfælde af, at din nøgle til porten er en kopi af en kopi, kan det muligvis betyde at din nøgle ikke kan bruges mere. Hvis du oplever dette problem, kan du kontakte din forenings repræsentant i gårdlauget for udlevering af en ny. Til info er porten ved Baldersgade 72 den eneste port med fælles adgang, de andre porte er administreret af de respektive foreninger.
Ny administrator
Vi har igennem en længere periode oplevet problemer i samarbejdet med vores tidligere administrator. I forbindelse med den seneste generalforsamling, blev det derfor besluttet at skifte administrator. Valdal advokatfirma er derfor gårdlaugets nye administrator.